top of page
Search
  • Writer's pictureWJO

اعلامیه مؤسسه زنان برای عدالت در خصوص مسدود ماندن مکاتب برای دختران


بعد از اینکه طالبان نظام افغانستان را به دست گرفتند؛ دروازه های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند ، ولی آنها برای مردم افغانستان و جامعه بین المللی وعده سپرده بودند که دختران بالاتر از صنوف ششم نیز میتواند دوباره بطور عادی به مکاتب خویش برگردند ، اما به تاریخ ۳ حمل ۱۴۰۱ زمانیکه مکاتب آغاز گردید ، دختران بالاتر از صنوف ششم اجازه ورود را به مکاتب نیافتند و طالبان اعلام کردند که الی امر ثانی آنها نمیتوانند به مکاتب برگردند‌، این مسئله برای عموم دختران صنوف بالاتر از ششم فشار روحی و روانی را ایجاد کرده و آنها معتقد شدند که طالبان نمیخواهد از این پس آنها بطور قطعی ادامه تعلیم نمایند.


شریعت اسلامی همواره انسان ها را به آموزش و تعلیم دعوت کرده است و فراگیری علم برای هر مسلمانی اعم از زن و مرد فرض است. طبق نظریۀ مفسرین کرام، "إقْرَأْ" اولین کلمه قرآن کریم بود که توسط حضرت جبرئیل امین به حضرت محمد (ص) تلقین شد. قرآن عظیم الشأن هیچ تفاوتی بین مکلفیت های طبقۀ ذکور و اناث در طلب علم قائل نشده است. تعلیم و تربیه طبقۀ اناث یک حق دینی شان است که در تحقق نظام اسلامی نقش محوری دارد. نبی کریم (ص) می فرموده اند: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد» ترجمه: « زگهواره تا گور دانش بجوی».


در حدیث صحیح دیگری آنحضرت "ص" همچنان فرموده اند: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ، وَوَاضِعُ الْعِلْمِ عِنْدَ غَيْرِ أَهْلِهِ كَمُقَلِّدِ الْخَنَازِيرِ الْجَوْهَرَ وَاللُّؤْلُؤَ وَالذَّهَبَ» (سنن ابن ماجه ، حدیث 224 ، ج 1 کتاب 1).

ترجمه: فراگیری دانش فریضۀ هر مسلمان است و هر که دانش را به کسانی انتقال می دهد که شایستگی آن را ندارند ، مانند کسی است که گردنبند جواهرات از مروارید و طلا را بر گردن خوک ها می اندازد."


توجه خاص شریعت اسلامی به علم و دانش به اهمیت آن اشاره دارد ، آیات و احادیث متعددی وجود دارد که زن و مرد مسلمان را به آموختن تشویق میکند ، خداوند "ج" در قرآن کریم می فرماید: «... آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند یکسان اند؟ تنها خردمندان پند می پذیرند. " (سوره نهم، آیة 99) و در جای دیگر می فرماید « و به تحقیق کتابی به سوی آنان بیاوریم که آن را به اساس علم شرح داده ایم و برای آنانکه ایمان می آورند مایه هدایت و رحمت می باشد». (سوره هفتم، آیة 52).


-از آنجا که کلام پاک و مقدس خدا انسان را جایگاه ویژه داد و کرامت بخشید که حتی از روح خود به بندگان خود به ودیعت گرفت ، در آیه های متعدد و بی شمار وقتی یاد از انسان کرد میان شان پرده نینداخت و همه را مُؤمنین، مسلمین ، مفلحون و یَعلمون و تعلمون گفت و بشر را مبنی بر تقوا و پرهیزگاری شان تفکیک کرد.


-و از آنجا که حضرت پیامبر اسلام پیام رسان دین اسلام که پیروان جهانی دارد، برای نجات بشریت از جهل آمد، به همان سبب دین مقدس اسلام را ناجی بشریت میگویند و پیامبر آمد تا حقوق بشری همه را وضاحت داده و از آن دفاع کند ، پیامبر آمد تا زنان و دختران حقوق بشری و انسانی شان تأمین شود که مانند عصر جاهلیت زنده بگور نشوند.

ما منحیث بندگان خدا ، رهروان و امت رسول الله که تمام قوانین بشری مان برگرفته از این دو مرجع مقدس (حدیث و قرآن) است آمده ایم تا حق شرعی تعلیم که در کتاب خدا و سنت رسول الله بر آن تاکید شده است را مطالبه کنیم .

اولین پیام خدا به رسول خدا «اقرأ» بود که معنای بخوان را داشت رسول خدا بیاموزید و بیاموزانید را سرمشق تعلیم و تعلم عالم بشریت نهاد.


لذا بر أساس روح و نصوص شریعت اسلامی و بر أساس حقوق اصلی و اساسی زنان ما خواهان موارد ذیل هستیم:

۱- دختران و زنان نصف بیشتر جمعیت کشور را تشکیل میدهند و سواد آب حیات عالم بشریت است و بدون تعلیم زنان و دختران جامعه فلج و تصور انکشاف و ترقی و تعالی در آن مردود است.



۲- آیه دیگر از قرآن پاک که گفته است «هَلْ یَسْتَویَ الَّذِیْنَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِیْنَ لَایَعْلَمُون—آیا برابر اند آنانیکه میدانند و آنانیکه نمیدانند؟» معنای آنرا میرساند که تأکید خدا بالای حق آموزش و سویه دانایی است بدون در نظر داشتن جنسیت.

در جامعه ای که زنان و دختران دانا به درمان بیماری هم نپردازند آن جامعه سزاوار فلاکت و بدبختی است که مردان اجتماع دیگر برای برده گی اش دست و آستین بر میزنند.


۳- اگر زنان جامعه در گمراهی و سطح سواد پایین تا صنف ششم قرار بگیرند طبیعی است که اولاد های با سطح پایین فهم و تربیت نادرست به جامعه مسلمان تقدیم میکنند چون جامعه انسانی از خانواده شروع میشود و دختران نبض اجتماع سامان مند را در دست میگیرند اگر از تعلیم باز بمانند جامعه بسوی فلاکت و بدبختی سوق میابد.


۴- دختران و زنان حق دارند تحصیلات به هر سطح و سویه داشته باشند.در این رابطه بر علاوه شریعت محمدی (ص) کنوانسوین های متعدد که افغانستان به آن ملحق است وضاحت داده است.


۵- دغدغه هیچ نظام و آیدیوژی حق تعلیم و سلب حق تعلیم در هیچ تاریخ نبوده است ، در عوض حق تلفی، باید روی نصاب بارور و نتیجه مند کار صورت بگیرد تا بیشتر از پیش جامعه با دانش و آینده روشن داشته باشیم.


۶- تحصیل و تعلیم از جمله حقوق طبیعی انسان ها است هیچ دلیلی مانع فراگیری آن در دنیا شده نمیتواند.


۷ـ تحصیل و تعلیم نباید سیاسی شود این یک حق است آن هم حقی که شریعت اسلام و منطق بشری همه به آن توافق دارند پس این درست نیست که دختران از این حق محروم شوند.


۸ـ بسته ماندن مکاتب بر روی دختران و سلب حق تعلیم بیشتر آنها مخالفت صریح با آیات قرآن و خداوند متعالی است.

در نهایت ما خواهان حق شرعی و انسانی زنان أفغان هستیم که همانا حق تعلیم و تحصیل است!


مؤسسه زنان برای عدالت


اعلامیه مؤسسه زنان برای عدالت
.pdf
Download PDF • 181KB

Open Letter in relation to recent prohibition of high school girls education in Afghanista
.
Download • 187KB

16 views0 comments
bottom of page